Aku Dijajah Lagi

Aku dijajah lagi! Semuanya dek angkara si petualang durjana yang kelemasan dalam rempuhan badai dunia material. Padahnya ditanggung oleh aku dan warga senegara senasib.

Tatkala aku girang belajar bersama warga senegara senasib, ura-ura ibu pertiwi aku dijajah membuatkan aku terbahak-bahak ketawa. Namun, realiti menyengat fantasi. Aku kelu terpaku - aku dijajah lagi!

Kata Tham Li aku dijajah lagi disebabkan kita tidak bersatu. Dinesh juga bersetuju. Tapi aku tidak fikir begitu. Aku sedar dan tahu. Demi kepentingan diri, si pengkhianat bangsa dan negara itu mengaut untung atas perjanjian-perjanjian sulit dengan penjajah. Maka, tenggelamlah bahtera merdeka berlayar damai.

Segala coretan mimpi ngeri dalam debuan lipatan sejarah ialah realiti. Dulu, aku dan warga senegara senasib bebas bersuara atas nama hak asasi manusia tapi kini tajamnya lidah tumpul kerana penjajah kebal berkuasa. Puas sudah aku dan warga senegara senasib berkomunikasi, berdiskusi dan berkonfrontasi atas nama satu bangsa tapi hasilnya tiada.

Segala kemewahan dan kesenangan warga senegara senasib kini hilang sekelip mata. Jika dulu kami bercantik-cantik dalam berpakaian. Tapi, hari ini, seluar kami bertukar guni padi. Dulu kami berkesempatan untuk berjalan-jalan mesra meneliti keindahan langit malam berlatar sinaran rembulan penuh dipagari kerdipan bintang-bintang cerlang tapi atas perintah darurat kami perlu ‘masuk rumah awal’ atau penjajah akan menahan kami dan membawa kami ke bilik tahanan. Ketidakberakalan mereka terserlah. Kami diseksa bagai binatang; ada yang dipaksa meminum air sabun sehingga perut besar memboroi. Dicocok-cocok pula dengan buritan senapang hingga pecah, dan terburai berhamburan. Segala kelazatan himpunan makanan pelbagai bangsa warga senegara senasib seperti lemang, muruku, dan kek bulan kini tiada. Bayangkanlah nasi sesuap sukar untuk dicari. Makanan dicatu. Air juga begitu. Hendak mandi sehari sekali pun rasanya bagai mimpi. Sehinggakan kami di larang membawa air keluar dari rumah apatah lagi di bawa ke kelas. Komunikasi kami disekat. Tiada lagi telefon mudah alih apatah lagi Blackberry. Tiada lagi internet apatah lagi Facebook. Setiap jejak langkah kami dihidu. Pantang melihat masa lapang kami, terus kami dipaksa menjadi buruh mereka. Untungnya mereka ‘sapu’.

Kadang-kadang aku terfikir untung juga warga senegara yang berjaya melarikan diri daripada penjajah. Mereka membina hidup baharu berpaksi ilmu yang mereka timba di sini. Kenapa tidak aku mengikuti mereka?

Tidak! Negara ini milik aku!

Milik aku dan warga senegera senasib. Cukuplah si petualang itu menggadaikan damai lalu. Biar aku dan warga senegara senasib menyelongkar tujuh lautan tidak bertepi mencari bahtera merdeka berlayar damai lalu.

Ikutkan hati ingin saja aku merobek-robek perut-perut petualang dan penjajah yang kegelojohan meratah-ratah harta dan pusaka aku dan warga senegara senasib.

“Usah kau termenung lagi,” suara garau guruku meneyentap mainan memori.

“Kita perlu bersatu!”


0 Responses